hackamore är bra(Y)

Gammal fakta, är ju som ni säkert har hört, är att hackamore är ett fruktansvärt skarpt bett som kan knäcka nosryggen på hästen. Det är FEL FEL FEL! Kanske kan man lyckas bryta nosryggen om man är starke Adolf och bettet sitter fel och att man gett sig fan på att knäcka nosryggen på hästen, inte annars. För att hästen ska ta skada av ett hackamore så är det något som är fel, dvs det sitter inte som det ska eller ser ut som det ska. 

Ofta hör man folk säga att "det passar till känsliga hästar", men det kanske passar till "okänsliga" med? Ett bett är sällan inriktad på en särskilld typ av häst, en häst som hatar bett A med hävstång kan älska bett B med hävstång, det går inte att peka ut något specifikt.

Sedan förstår jag inte heller att folk inte vågar ta i tygeln på hackamore men kan dra som IDIOTER med vanligt bett, vad tror ni är känsligast? Nosrygg eller en mun, laner, tunga och mungipor??


Det är viktigt att bettet inte hamnar för långt ner så att det ligger på brosket vid nosryggen. Det får heller inte sitta för högt så att metallskänklarna trycker emot käkbenet. SE BILD.





Lagom högt är där det är målat med grönt och rött för För lågt ner! Bettet kommer trycka på det mjukaste och känsligaste stället på nosryggen.

Curb-strapen ska inte sitta för löst. Ska inte kunna vridas så mycket utan endast 45° Man är inte snäll för att man sätter den löst, löst åtsatt ger ökat tryck på nacken och sidostyckena riskerar att störa ögonen.


Bettlöst är bra
Alla hästar fungerar olika på olika bett, men det ÄR bra för alla hästar att gå på ett bettlöst alternativ då och då för att vila munnen och det kan även vara positivt ur ryttarens synvinkel. En felriden häst med hård mun kan få tillbaka mjukheten om man låter munnen vila och istället går på bettlöst, vilken sorts bettlöst alternativ man väljer spelar ingen roll så länge hästen trivs och man FÖRSTÅR hur det fungerar. Ni kan höra på varenda hästtandläkare, de rekommenderar att man rider på bettlöst då och då.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du några egna tips på vad du tycker att man ska använda för bett? läste det där om pessoat och jag säger bara det - aldrig mer! :o



Bytte till vanligt tvådelat när en annan beskrev hur bettet jag hade först (inte min häst, inte jag som valde det bettet) påverkade hästen men hon lyssnade inte alls. Hon som tidigare ridit hästen berättade för mig hur förstörd i munnen hon har blivit från travet och att jag kanske borde rida med ett skarpare än tvådelat. Jag testade med pessoat i andra ringen som hon föreslog och hästen gick mycket bättre. Nu när jag har läst vad du har skrivit om det känner jag igen mig.



Jag vill ju att tro att om vi bara byter bett till ett mindre skarpt så ska hon bli bra igen men det tvådelade bettet som vi hade i ca ett halvår gjorde ju inte saken bättre.



Det blev lite grötigt men jag känner att jag inte vill rida en gång till med pessoat och därför måste köpa ett nytt på stört!

Några tips?

2011-08-16 @ 13:35:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0