Häst hantering i mina åsikter.

Tankar
jag tänker alltid när jag hanterar djur över huvudtaget hur jag hade vela bli behandlad om jag var det djuret. Nu då hästhanteringen och det tar jag upp bara för att jag tycker att de spårar på vissa håll , inte riktat mot någon speciell. Tycker bara allmänt att jag hör fler och fler skador/olyckor/hämska händelser över huvudtaget.
Jag har en väldigt klar åsikt om hur man säger till en häst nu då på rätt sätt. kommihåg , MIN ÅSIKT , så ingen får ta illa upp för dom själva inte gör så men vill gärna ha komentarer om hur ni tänker !:D
Åsikten är att jag tror inte på att bli arg på en häst. Jag tror inte att hästen blir snällare och lugnare om man skriker och smäller till den. Hästarna är det vi människan som tagit in och gjort tama och egentligen så tycker jag det är en bekräftelse med glädjesprång tex att hästarna mår bra.
Detta kommer bli en lång text men läs värd !
Spöt kom till för att hjälpa hästen att förstå oss och våra hjälper , men det missbrukas väldigt hårt tycker jag. Folk rent utav slår sina hästar med det. Det är till för att färlänga våra hjälper så vi ska kunna arbeta hästen rätt och avlappnat. somsagt , spö är absolut tillåtet men det ska användas rätt!
Jag tror på dethär sättet och jag är väldigt säker på det eftersom att det fungerat på flera olika sorters hästar. Alla gör vi misstag och vi måste lära oss att acceptera hästens. Många gånger är det ryttarens fel att hästen gör dom misstagen då kan man inte sätta sig och slå eller skrika på hästen man måste bara acceptara det och rida vidare och försöka göra det bättre nästa gång. Om en häst vägrar framför ett hinder så beror det 9 av 10 gånger på att hästen är osäker , inte har nog med tillit för sin ryttare och när hästen vägrar så bli ryttaren arg och skriker och smäller på , hur tror du den hästen tänker och känner ? jag tror att den hästen är väldigt rädd , den vet inte riktigt vad den ska göra när den inte har nån att lita på.
Jag vet att ingen människa i världen vill bli slagen av ett spö , ingen människa i världen vill säga en hemlighet till någon dom inte litar på och sist men inte minst ingen människa vill bli behandlad illa. tänk nu att det finns människor som värkligen slår och slår sin häst med spöt , det finns hästar som inte kan lita på sin ryttare och det finns hästar som blir illa behandlade.v
Okej nu vet jag att det låter överdrivet , hur ska man egentligen säga åt en häst ? men först och främst ska man ta reda på varför hästen gör som den gör. Blir det problem när man rider , (blev hästen rädd? Har den ont? busig? eller allmänt bara?) beroende på vad hästen än gör så ska man inte slå på den det ger hästen en tanke att hämnas , (fortfarande hur jag tänker) , första gången ska man inte alls bry sig i vad hästen gör andra gången prata lugnt till hästen , händer ingenting då. stanna hästen , sen fortsätt bara lugnt och fint som vanligt. har man inte en problem häst då ska man inte behöva hårda åtgärder då ska det jag just sagt räcka.
Stallet
om hästen beter sig illa i stallet och du får lust att smäll till den , tänk efter , vad är det som hästen reagerar på? är den kittlig? reaktion på annan häst? mår dåligt på något sätt ? då ska man INTE bry sig. däremot om det förekommer sparkar ska man bara använda ett bestämt NEJ detsamma om hästen hugger. Är hästen orolig i stallet ska du själv bara vara lugn annars kommer hästens nervousitet aldrig släppa.
Hitta hästen
För att finna hästen , för att ni ska få ett förtroende för varann och för att ni ska bli det oskiljbara paret så handlar allt om tillit och hur du och din häst kan läsa och förstå varann. det ända jag har att säga som ett tips , tänk alltid efter innan du gör något och tänk alltid ALLTID till varför gjortde hästen så , varför reagera den så. Det ger ett förtroende till ärlighet och dessutom lär man känna hur hästen är och reagerar på olika saker. Det är en väldigt viktig början.
Det här har jag skrivit utifrån hur jag tycker och tänker och hur jag själv har gjort för att hitta till hästen hjärta och att kunna säga till en häst utan att skrika slå eller på något sätt så hästen känner obehag. Jag satsar på felfri ridning och vill inte behöva bli arg på hästen, jag har lyckats hitills , hur vill du göra?



Kommentarer
Postat av: anna

tkr det låter vettigt det du skrev, håller med dig, men däremot, så tänk på hur hästarna behandlar varandra i hagen? :) t.ex när dom delar upp rangordningen, inte står dom i en ring och pratar ihop sig vem som får ta vilken rangordning? dom sparkar ju och har sig (inte alltid dock, men i många fall), för att visa vem som är ledaren. inte för att jag menar att vi ska slå, sparka och skrika på hästen, inte alls så jag menar, haha ;) menar bara att ibland så måste man visa tydligare vem det är som är ledaren :)



sen är det ju olika från häst till häst, men jag tror att på endel hästar så måste man visa tydligare vad man menar, medan man bara behöver visa litegran på andra hästar för alla hästar är ju olika känsliga och olika snabba på att förstå vad människan egentligen menar :)

2011-02-26 @ 08:02:35
URL: http://bluedabadee.blogg.se/
Postat av: Siri

Om hästen bara är rent ut sagt jävlig, vad gör du då? Om den tillexempel stannar, för att den ska ta kommandot. Fortsätter du prata lugnt?

2011-02-27 @ 19:30:52
Postat av: .

Jävla pucko tror du någon ens bryr sig om dina jävla hästar? speciellt inte när du stavar som ett jävla efterblivet särbarn :P

2011-03-01 @ 01:36:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0