Kanin värksamhet.

Hejsan , Jag har hört att de är folk som vill höra om min kanin värksamhet och mina burplatser osv !
Ja jag kan ju börja här , Jag har haft renrasiga kaniner sen hösten 08 och då haft dom i 2 ½ år . Jag började först att föda upp hermelin och är fortfarande kär i rasen men har även införskaffat 2 stycken lejon ! Hermelinerna har jag i färgerna : Viltgrå , Chinchilla , white svart och vitröd ögd , och viltblå är på utgående eftersom att jag inte gillar färgen. Mina Lejon är madagaskar .
Just nu i dags läget har jag bara 10 kaniner men jag har bur platser upp till 17 eller 18 kaniner . När jag började införskaffa kaniner så hade jag gallerburar i massor men nu har jag även 9 burfack fast byggda inne i min varmbonade boda där jag har alla mina kaniner.
Genom åren så har jag ställt ut kaninerna i massor ! De började då såklart inte så jätte bra hösten 08 men jag kämpa på fick tag på riktigt fina kaniner. Våren 09 dök det upp 3 ungar från 2 olika honor. En av dom var arielle som var den ända som överlevde hennes kull och så va det kull syskonen bianca och beata , men beata lämnade oss hastigt då hon bröt ryggen och blev förlamad. även bianca har lämnat oss vintern 10/11.
vintern 09/10 fick jag 95 poäng på arielle jag var överlycklig eftersom att det var första kaninen jag fött upp själv.
lite senare samma vinter var jag ner på LU (Lands utställning) ''SM'' och de gick oväntat bra för mig , jag trodde inte att de skulle gå nå bra eftersom att arielle hade fått resa långt osv. Dag 2 på LU vaknar jag av att sandra ropar MEN HERRE GUD ÄR DET SANT ! jo de var det , hela utställnings hallen hade rasat ihop , det blev en tidig morgon den dagen.
Vi hjälpte till allt vad vi kunde jag bar överlevande kaniner in i värmen även fast jag hade förfryst stort sätt hela kroppen så bar jag kaniner i 23 minus grader , de var ganska sjukt men jag ville inge hellre än att hitta min Arielle , dagarna gick och räddnings arbetet fortsatte . dag 3 trodde jag det var försent hon hade inte kommi tilbaka från rasmassorna så jag trodde hon var död , jag gick där och var allmänt nere... hjälpte andra ... såg när andra fick tillbaka sina älskade kaniner och dom sprudlade av glädje tårar !
Jag fick en lapp av sandra där de stog hennes kaniners öron nummer så gick jag och kolla om någon av hennes kaniner hade kommit in men inte de ... men där på tavlan såg jag något jag kände igen. Det stog N83 , Arielle hade ju M83 , så jag sa till hon som gav ut kaniner ,
(Jag) -ursäkta skulle du kunna kolla om ni har kolla fel i örat ?
Tanten - NEJ svarade hon barskt.
Jag - men tänk om ni har kollat fel för min kanin har M83.  sa jag med en tår i ögat.
Tanten - Nej . ännu än gång
så började de komma tårar och de kom en annan och fråga vad som hade hänt , jag förklara och hon gick dit ock skällde ut tanten.
Dom kollade örat och självklart hade dom kollat fel , det stod M83 , Det var min arielle som jag typ hade gått runt och sörjt över , Tror aldrig jag har vart lyckligare .
Sen fortsatte min avel som vanligt , arielle åtehämtade sig helt och fick fram stella , min nya 95 poängare ;)
utsågs även till årets uppfödare 2010.
Det kunde ni inte tro om mig va ? ;)
BILDER :


9 nya bur fack bara 6 används just nu. trekanterna mellan burar är hö fållor, det är nog det bästa eftersom att kaninen har då fri tillgång på hö och de ska dom ha !
Izor , Vitrödögd , 95 p
Arielle (95p) som unge
tak raset.
nu orkar jag inte lägga upp nå fler bilder hoppas ni är nöjda PUSS ! / ANNA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0