svar!

Anonym om hackamore är bra(Y):
Har du några egna tips på vad du tycker att man ska använda för bett? läste det där om pessoat och jag säger bara det - aldrig mer! :o

Bytte till vanligt tvådelat när en annan beskrev hur bettet jag hade först (inte min häst, inte jag som valde det bettet) påverkade hästen men hon lyssnade inte alls. Hon som tidigare ridit hästen berättade för mig hur förstörd i munnen hon har blivit från travet och att jag kanske borde rida med ett skarpare än tvådelat. Jag testade med pessoat i andra ringen som hon föreslog och hästen gick mycket bättre. Nu när jag har läst vad du har skrivit om det känner jag igen mig. 

Jag vill ju att tro att om vi bara byter bett till ett mindre skarpt så ska hon bli bra igen men det tvådelade bettet som vi hade i ca ett halvår gjorde ju inte saken bättre.

Det blev lite grötigt men jag känner att jag inte vill rida en gång till med pessoat och därför måste köpa ett nytt på stört!
Några tips?
svar: jag har lite svårt att bara säga sådär vad din häst skulle kunna gå bra på eftersom jag inte vet vad det är för häst, som jag förstår så har hon gått på travet. är det en mycket stark häst som inte går på vanligt tvådelat(?) så är pelham en bra lösning, det är också ett väldigt skarpt bett men kedjan stoppar upp till skillnad från pessoat vilket ger skillnaden att pelhamet inte kan slå sönder tänder , det kan inte rulla upp mungipan så himmla långt och det är en vänligare bett , men det bästa är ett tvådelat, om du lär dig att rida din häst med ett sånt så är det de bästa! och att prova med ett hack skulle ju vara kul å se hur hästen reagerar! :) du får gärna skriva till mig sen vad du har provar och hur det har gått! :D och du sa att hon inte hade blivit bra i munnen, för att hon ska bli bra i munnen igen så bör hon gå bettlöst, min häst gick på pessoa när hon kom och nu har jag ridit bettlöst 2 månader och inte alls använt ett bett och nu provade jag rida med bett och hon är nästan helt återställd i munnen!

Kommentarer
Postat av: Anonym

förstår att det inte är så lätt att svara på när jag nästan inte har beskrivit något och du inte sett oss rida men tack för ditt svar i alla fall! :) Läser på lite om olika bett och sedan ska jag till någon hästaffär och fråga om tips :)

2011-08-16 @ 23:23:38
Postat av: Anonym

men hur ska jag göra om jag övergår till det tvådelade igen när hon bara rusar frammåt?

2011-08-16 @ 23:25:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0